تاریخچه پلاستیک

بررسی تاریخچه پلاستیک + منشا و تکامل آن تا امروز

یکی از مواد غیر قابل حذف از زندگی ما پلاستیک ها هستند. پلاستیک ها امروزه در تمام صنایع جایگاه خودشان را پیدا کرده اند. نام این ماده از واژه یونانی آن گرفته شده است و به معنای شکل گیر است. بدیهی است که با توجه به خاصیت انعطاف پذیری بسیار بالای پلاستیک این نام را برای آن انتخاب کنند. کیفیت بالای پلاستیک هاست که به آن اجازه می دهد تا با کاربردها و اشکال مختلف سازگار شود. بدون شک به همین دلیل است که این مواد به راه حلی ایده آل برای استفاده های زیاد به خصوص در صنعت بسته بندی مواد غذایی تبدیل شده و در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ما در مورد یک ماده مصنوعی صحبت می کنیم که از طریق فرآیندهای پلیمریزاسیون مختلف که از مشتقات نفتی انجام می شود به دست می آید. در میان اجزای اصلی آن، کربن خودنمایی می کند، اما از مواد اولیه دیگری مانند گاز طبیعی یا سلولز نیز استفاده می شود. حریر پلاست به عنوان مرکز فروش و ارائه دهنده انواع کیسه فریزر آسان مصرف در این مقاله قصد دارد به بررسی تاریخچه پلاستیک و منشا آن بپردازد. تا انتها با ما همراه شوید.

این ماده چگونه به وجود آمد؟

پیدایش پلاستیک

اولین پلاستیک در سال 1860 در ایالات متحده به وجود آمده و واقع شده است. در این مدت ذخایر عاج کاهش چشمگیری داشت، ماده ای که در آن زمان به طور گسترده استفاده می شد. برای غلبه بر این وضعیت، شرکت Phelan & Collander مسابقه ای با جایزه 10000 دلاری برای فردی که قادر به تولید ماده ای مناسب برای ساخت توپ های بیلیارد باشد راه اندازی کرد. جان وسلی هایت با ساخت “سلولوئید” خود برنده شد. ماده ای به دست آمده از انحلال سلولز در کافور و اتانول که تا به امروز به عنوان اولین گام در توسعه و تکامل پلاستیک طبقه بندی شده است.

شاید این مطلب هم برایتان مفید باشد: کاربرد نایلون در صنایع مختلف چیست؟

چه کسی پلاستیک را اختراع کرد؟

در سال 1862 فردی به نام اکساندر پارکز به دنبال کشف موادی از جنس لاک بود که بتواند در ساخت انواع مبل از آن استفاده کند. در این زمان ماده ای کشف شد که شبیه به پلاستیک بود ولی از جنس سلولز طبیعی بدست آمده بود. آزمایشگاه پارکز واقع در لندن می باشد. در مورد روش ایجاد و جنس پلاستیک باید بگویم که شفاف و مستحکم بود و با کمی گرم کردن آن می توانستیم به هر شکلی که دلخواهتان هست در بیاید.

بعد از بررسی تاریخچه پلاستیک و کشف چنین ماده ای که به راحتی شکل می گرفت و از استحکام بالایی هم برخوردار بود از آن در ساخت انواع صفحه کلید، تار و پود لباس، فریم عینک، دندان های مصنوعی و … استفاده شد. پارکز پس از کشف این نوع پلاستیک 66 مورد اختراع دیگر نیز در این حوزه داشت که در مصارف مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

استفاده از این مواد چگونه تکامل یافته است؟

از زمان ظهور اولین پلاستیک ها، نوآوری به ما این امکان را داده است که راه حل های کارآمدتر و موثرتری ایجاد کنیم. در دهه 1960، از این ماده برای جایگزینی مواد گران قیمت تر، مانند چوب یا شیشه برای بسته بندی استفاده شد. یک دهه بعد، در دهه 1970، پلاستیک نیز جایگزین برخی فلزات سبک آلیاژی شد. قبلاً در دهه 80، تولید آن تشدید شد و به یکی از مرتبط ترین صنایع در سراسر جهان تبدیل شد. تحقیقات برای دستیابی به فرمول های بهتر متنوع شد که منجر به تولید پلیمرهایی با خواص شیمیایی و فیزیکی مختلف شد.

امروزه چگونه از پلاستیک استفاده می کنیم؟

کاربرد های پلاستیک

پس از آن که توسعه و تکامل، پلاستیک در قرن بیستم تسلط یافت و در قرن بیست و یکم به تولید انبوه رسید، این ماده برای جامعه امروزی ضروری شده است.

به مرور زمان استفاده از آن گسترش یافته است و تقریباً در هر شیئی در زندگی روزمره خود می توانیم آن را پیدا کنیم: کفش، بسته بندی، لباس، اسباب بازی، کیسه زباله آسان مصرف و غیره. بدون شک، پلاستیک به بهترین ماده برای پاسخگویی به برخی نیازهای یک جامعه پیچیده تبدیل شده است. و این ماده به ما این امکان را داده است که در 40 سال گذشته به لطف کاربرد آن در بخش هایی مانند ساخت و ساز، نساجی یا پزشکی، یک جهش تکاملی داشته باشیم.

سخن آخر:

هر عنصر جدیدی با تولید انبوه مشکلاتی را در زمینه تولید زباله ایجاد می کند. ما اکنون در نقطه ای هستیم که جامعه بر مدیریت صحیح زباله های پلاستیکی متمرکز شده است. و شرکت ها بر طراحی مجدد محصولات برای ارائه راه حل های پایدار و قابل بازیافت تمرکز می کنند.

از این نظر، مهم است که محصولاتی را انتخاب کنید که با پلاستیک بازیافتی تولید می شوند و یا در پایان عمر مفیدشان 100% قابل بازیافت هستند. به همین ترتیب، لازم است موادی را انتخاب کنید که در طول زمان ماندگار شوند، قابل استفاده مجدد باشند و بتوانیم چرخه عمر آنها را تا حداکثر افزایش دهیم. پلاستیک در طبیعت قابل بازیافت و قابل استفاده مجدد است، به راحتی می توان به آن زندگی دوم داد و به توسعه اقتصاد دایره ای کمک کرد.

در حریر پلاست ما متعهد به مراقبت از محیط زیست هستیم، به همین دلیل است که محصولات پلاستیکی ما پایدار هستند. آنها چرخه عمر بالایی دارند، قابل استفاده مجدد هستند و 100٪ قابل بازیافت هستند. اگر این مطلب در مورد تاریخچه پلاستیک برایتان مفید بود یا موردی بود که در این مقاله به آن اشاره نشده است خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت تولید کننده کیسه زباله حریر پلاستیک در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *