کاهش ضایعات مواد غذایی

بسته بندی کلید کاهش ضایعات مواد غذایی

همانطور که میدانید بسته بندی مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که مواد غذایی با هوا و اکسیژن محیط تماس داشته باشد با سرعت زیادی فاسد خواهند شد. سالانه 931 میلیون تن غذا در سطل زباله فرو می‌رود. این داده‌هایی است که در شاخص ضایعات غذایی ۲۰۲۱ که توسط برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP) منتشر شده است. بسته بندی صحیح مواد غذایی نقش اساسی در رفع این مشکل دارد. با استفاده از مواد، تکنیک ها و فرآیندهای بسته بندی بهینه، می توان تمامی خواص و ویژگی های محصولات غذایی را حفظ و ماندگاری آنها را طولانی کرد. حریر پلاست به عنوان تولید کننده کیسه زباله در این مقاله به تاثیر بسته بندی بر نگهداری و کاهش ضایعات مواد غذایی پرداخته است. تا انتها با ما همراه شوید.

کدام بخش بیشترین زباله تولید می کند؟

بیشترین زباله

در تولید زباله گروه های مختلف نقش بسیاری دارد و طبق تحقیقات مقدار مشخصی به هر گروه تعلق گرفته است. 569 میلیون از زباله ها در خانوارها ایجاد می شود. 244 میلیون تن به رستوران ها و سایر خدمات غذایی اختصاص دارد. 118 میلیون تن آن نیز از خرده فروشی تامین می شود.

لازم به ذکر است در سطح جهان، سالانه 121 کیلوگرم غذا در سطح مصرف کننده هدر می رود. و 74 کیلوگرم از آن در خانه ها هدر می رود. غذا ها یا سایر مواد خوراکی را در صورتی که خورده نمی شوند بهتر است یا برای حیوانات در طبیعت قرار بدهید یا با کمک بسته بندی مناسب در فریزر نگهداری کنید. با راهکارهایی مانند استفاده از سلفون یا کیسه فریزر آسان مصرف، ظروف پلاستیکی یا سایر پلاستیک های بسته بندی می توان در کاهش ضایعات مواد غذایی نقش سازنده ای داشت. زباله های مختلف به خصوص پلاستیک ها در صورت افتادن در طبیعت مدت زمان زیادی طول می کشد که تجزیه شوند. به همین دلیل بهتر است یا به اندازه نیاز مواد غذایی بخریم یا همیشه پلاستیک های زیست تخریب پذیر را انتخاب کنیم.

بسته بندی مواد غذایی چه تاثیری بر نگهداری آن دارد؟

عوامل متعددی بر نگهداری و حفظ سلامت غذا تاثیر می گذارد. گاهی اوقات تولیدکنندگان مواد غذایی در انتخاب پلاستیک بسته بندی با ضخامت و رنگ مناسب توجه کافی ندارند و این موضوع فساد مواد غذایی در مدت زمان کوتاه تر را به همراه خواهد داشت. در اینجا چند تاثیر مهم بسته بندی را بررسی می‌کنیم:

1. حفاظت از تماس با هوا و رطوبت: همانطور که پیشتر به آن اشاره شد بسته‌بندی مواد غذایی می‌تواند از تماس مستقیم با هوا و رطوبت جلوگیری کند، چون این امر می‌تواند باعث افت کیفیت و عمر مفید محصولات شود.

2. حفاظت از آلودگی‌های محیطی: بسته‌بندی مناسب مواد غذایی می‌تواند از ورود میکروب‌ها، قارچ‌ها، و سایر آلودگی‌های محیطی به محصولات جلوگیری کند. چون حفظ بهداشت مواد غذایی مهم ترین عامل برای حفظ سلامتی افراد است.

3. استحکام فیزیکی: بسته‌بندی مواد غذایی می‌تواند از آسیب دیدن محصولات در طول حمل و نقل و ذخیره‌سازی جلوگیری کند. در این زمان ضخامت بسته بندی و نوع آن نیز بسیار مهم می باشد.

4. افزایش عمر مفید: بسته‌بندی مواد غذایی به طور موثر می‌تواند عمر مفید محصول را افزایش دهد. بهترین انتخاب به خصوص برای مواد غذایی حساس به هوای ازاد استفاده از بسته بندی های وکیوم شده می باشد.

به طور کلی، بسته‌بندی مواد غذایی نقش بسیار مهمی در ایمنی، کیفیت و نگهداری آنها دارد و به توسعه صنعت غذایی و رضایت مصرف‌کننده کمک می‌کند.

شاید این مطلب هم برایتان مفید باشد: 5 روش برای حفظ سلامت و جلوگیری از آلودگی مواد غذایی

بهبود در بسته بندی برای صنایع غذایی

بهبود بسته بندی در صنایع غذایی

بهبود در بسته‌بندی برای صنایع غذایی می‌تواند به طیف گسترده‌ای از عوامل ارتقاء بخشی در زمینه ایمنی، کیفیت، نگهداری، و جذابیت محصولات منجر شود. یکی از این راهکار ها استفاده از مواد بسته‌بندی مورد استفاده‌ی مجدد می باشد. استفاده از مواد بسته‌بندی قابل بازیافت یا قابل استفاده مجدد می‌تواند محیط زیست را حفظ کند و همچنین هزینه‌های بسته‌بندی را کاهش دهد. در راستای بهبود بسته بندی به کارگیری فناوری‌های نوین مانند بسته‌بندی وکیوم، مواد نانو، و غیره می‌تواند عمر مفید محصولات را افزایش داده و کیفیت آنها را حفظ کند.

قراردادن اطلاعات دقیق و کامل در مورد محصول، اطلاعات تغذیه‌ای، تاریخ انقضا و راهنمای نگهداری، به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا تصمیم بهتری در مورد خرید و مصرف محصولات بگیرند. همچنین طراحی بسته‌بندی به گونه‌ای که محصول راحت تر قابل استفاده و ذخیره سازی باشد، می‌تواند تجربه مصرف‌کننده را بهبود بخشد و باعث افزایش رضایت آنها و سوددهی بیشتر شود. شایان ذکر است محافظت موادغذایی در برابر آلودگی، نشت، و سایر خطرات باید اولویت باشد تا اطمینان از ایمنی محصولات برای مصرف‌کنندگان حاصل شود.

بسته‌بندی که مناسب برای حمل و نقل باشد و اجازه نفوذ هوا و تماس آن با مواد غذایی را ندهد، باعث کاهش ضایعات در طول زنجیره تأمین غذا می‌شود و هزینه‌های مرتبط با آن را کاهش می‌دهد. بهبود در بسته‌بندی برای صنایع غذایی به عنوان یکی از بحث ها و چالش هایی است که امروزه توجه افراد زیادی را جهت کاهش زباله های ناشی از فساد مواد غذایی به خود جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از کیسه فریزر و اهمیت استفاده از آن

نتیجه گیری:

یکی از بحث های مهمی که امروزه اکثر جوامع با آن درگیر هستند میزان زباله های تولید شده است. زباله ها به دسته های مختلفی مانند قابل بازیافت یا غیر قابل بازیافت یا … تقسیم می شوند. با توجه به این که بخش عظیمی از زباله های تولید شده از جنس مواد غذایی هستند بهتر است با استفاده از پلاستیک های بسته بندی مناسب فساد آن ها را تا حد زیادی به تعویق بیاندازیم. بسته بندی مناسب نه تنها به این موضوع کمک می کند بلکه سبب می شود تا بتوانید به راحتی محصولات را برای مدت زمان طولانی در فریزر نگهداری کنید. آنچه در بسته بندی مواد غذایی حائز اهمیت است این است که به کیفیت و طعم و بوی مواد غذایی در فرآیند بسته بندی آسیب نرسد. تا مواد با حفظ ارزش غذایی به دست مصرف کننده برسند.

اگر این مطلب از مرکز فروش عمده کیسه زباله حریر پلاست برایتان مفید بود یا موردی بود که در این مقاله به آن اشاره نشده است خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نطرتان را با ما و سایر خوانندگان این سایت در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *