پسماند صنعتی و راهکار مدیریت

پسماند صنعتی و راهکار مدیریت

پسماند صنعتی و راهکار مدیریت

در زندگی روزمره طی فعالیت های مختلف پسماند تولید می شود. انواعی از پسماند وجود دارد که پسماند های صنعتی یکی از این انواع است. پسماند های صنعتی می توانند خطرناک و سمی و یا بی خطر باشند. پسماند های صنعتی در اثر فعالیت در صنایع مختلف تولید می شود. انواعی از پسماند صنعتی به صورت جامد، مایع، سمی و شیمیایی وجود دارد که می تواند قابل بازیافت و یا غیر قابل بازیافت باشد. امحاء و حمل و نقل این پسماند ها طی قانون ها و طبق استاندارد های ملی صورت می گیرد. اغلب پسماند های صنعتی در دسته پسماند های ویژه قرار می گیرند و بسیار خطرناک می باشند.

پسماند های پلاستیکی از انواع پسماند های صنعتی هستند. این پسماند ها خطرناک و سمی نیستند و تمامی آن ها قابل بازیافت کردن می باشند. حمل و نقل این نوع پسماند به راحتی و توسط ماشین های مخصوص حمل بازیافت انجام می شود. اما این نوع از پسماند در محیط زیست تجزیه نشده و می تواند مشکلات و آسیب هایی را برای طبیعت به بار آورد که غیر قابل جبران هستند.

در ادامه این مقاله می خواهیم در مورد انواع پسماند صنعتی و راهکار مدیریت آن ها صحبت کنیم.

انواع پسماند صنعتی

انواع پسماند صنعتی

پسماند های مایع: این نوع از پسماند ها در اثر فعایت هایی چون تصفیه فاضلاب های صنعتی تولید می شوند و می تواند شامل لجن های حاصل از تصفیه، لجن های مخزن نفت خام، لجن های بیولوژیکی و …. باشد. این نوع از پسماند به علت تولید در صنایع سمی و خطرناک می باشد و می توانند با نفوذ در خاک وارد آب های زیر زمینی شده و مشکلات زیادی به وجود آورد.

پسماند های جامد: این نوع از پسماند شامل پلاستیک، کاغذ و دیگر مواد قابل بازیافت می باشد و در اثر فعالیت در صنایعی چون صنعت تولیدات فلزی و صنعت پلاستیک تولید می شوند. این نوع پسماند شامل زباله های ساختمانی مانند شن، بتن و .. نیز می باشد.

کیسه فریزر آسان مصرف از انواع قابل بازیافت پسماند ها می باشد. این فریزر را با مرغوب ترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می توانید از حریر پلاستیک خریداری کنید. حریر پلاستیک بزرگترین مرجع فروش عمده کیسه فریزر می باشد.

پسماند های شیمیایی: این نوع پسماند می تواند به شکل های مختلفی در اثر فعالیت در آزمایشگاه های صنعتی، و صنایع نساجی تولید می شود.

پسماند های سمی: پسماند های سمی، پسماند هایی قابل اشتعال، واکنش پذیر و خورنه هستند که میتوانند به محیط زیست آسیب برسانند. این نوع از پسماند سیار خطرناک می باشد و با نفوذ به آب آشامیدنی و چرخه غذایی می تواند منجر به آسیب هایی به سلامتی انسان شود.

 منابع تولید پسماند صنعتی

پسماند های ویژه صنعتی توسط منلبع مختلفی در انواع صنایع تولید می شوند. از جمله منابع تولید این نوع پسماند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پسماند های ناشی از صنعت نفت: در صنعت نفت خام در کف مخازن نگه داری از این ماده ارزشمند لجن هایی تجمع می یابند که از پسماند های صنعتی به حساب می آیند.
  • پسماند های ناشی از صنعت مواد شیمیایی: در تولید مواد شیمیایی از موادی مانند پلی استر و کود های شیمیایی استفاده می شود که می تواند موجب تولید پسماند های صنعتی شود.
  • پسماند های ناشی از تولیدات محصول چرمی: پسماند های تولید شده در این صنعت از نوع سمی می باشند که دفع و امحاء آن ها بسیار مهم و قابل توجه می باشد. پسماند این صنعت به صورت پسماند مایع تولید می شود.
  • پسماند های ناشی از تصفیه فاضلاب های صنعتی: با تصفیه فاضلاب های صنعتی لجن هایی تولید می شوند که به علت وجود نیتروژو فسفر به مقدار زیاد در آن ها می تواند منجر به رخ دادن پدیده اوتریفیکاسیون شود.
  • پسماند های ناشی از صنعت چاپ: در این صنعت پسماند های جامد تولید می شوند.
  • پسماند های ناشی از ساخت فلزات: در طی فعالیت های این صنعت پسماند های ویژه و خطرناک تولید می شوند.

راهکار های مدیریتی پسماند های صنعتیراهکار های مدیریت پسماند صنعتی

برای امحاء انواع پسماند های صنعتی روش های متعددی وجود دارد که می تواند تاثیرات زیست محیطی مخرب آن ها را مدیریت کند. راهکار های مدیریتی این نوع پسماند اعم از: استفاده از زباله سوز ها، کمپوست کردن پسماند های غیر سمی صنایع، بازیافت کردن زباله های جامد، دفن کردن زباله ها در حفره های مخصوص و دور از شهر و محل زندگی و کمتر کردن میزان تولید زباله ها، می باشد.

البته هر یک از این روش ها معایبی نیز دارند، از جمله این معایب می توان به گاز های حاصل از سوزاندن زباله ها در زباله سوز ها و یا دفن کردن این زباله ها که نیاز به مکانی وسیع دارند. برای مهار سازی گاز های حاصله از زباله سوز ها بهتر است از این گاز در تولید انرژی استفاده شود. اگر چه برای انجام این راهکار نیاز به هزینه زیادی برای اجرا می باشد اما می تواند سود بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: انتخاب کیسه زباله مناسب برای برنامه شما

از دیگر روش های مدیریتی پسماند های صنعتی می توان به به کار گیری فناوری های پاک اشاره کرد. در این نوع روش میزان آلاینده های پسماند های تولید را با استفاده از انرژی های پاک کاهش می دهند. پسماند های مدیریت شده با این روش خطرات و آسیب های وارده بر محیط زیست و انسان را کاهش می دهد.

 اثرات زیست محیطی

 اثرات زیست محیطی پسماند صنعتی

  • با نفوذ به داخل زمین می تواند منجر به آلوده شدن آب ها شود.
  • ریختن پسماند ها در آب دریا ها می تواند باعث مرگ و میر آبزیان شود.
  • تولید و سوزاندن این پسماند ها می تواند منجر به تولید گاز هایی چون کربن دی اکسید شود. این گاز گلخانه ای باعث گرم تر شدن کره زمین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید که کیسه های فریزری ضخیم تر به محیط زیست آسیب کمتری می زنند!!!؟

حریر پلاستیک، بهترین تولید کننده محصولات پلیمری

در صنایع مختلف با فعالیت ها مختلف انواعی از زباله ها و پسماند های صنعتی و پلاستیکی تولید می شود. حدود 70 درصد این زباله ها برای انسان و محیط زیست مضر هستند و می توانند آسیب رسان باشند. بهترین راهکار های مدیریت این پسماند ها در این مقاله توضیح داده شد. مدیریت این پسماند ها می تواند زیان های زیست محیطی آن ها را کاهش دهد. در این مقاله با انواع پسماند صنعتی و راهکار مدیریت آن آشنا شدیم.

حریر پلاستیک تولید کننده انواع محصولات پلیمری می باشد که در زمینه فروش عمده کیسه زباله فعالیت دارد. بهترین و با کیفیت ترین کیسه زباله را با قیمتی مناسب می توانید از حریر پلاستیک خریداری کنید. با خرید کیسه زباله می توانید با مدیریت پسماند های خانگی نقش مهمی در سلامت محیط زیست داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *