فود گرید

فود گرید چیست + بررسی ویژگی ها و کاربرد ها

از آنجایی که برخی پلاستیک ها دائما با مواد غذایی و سلامتی انسان در ارتباط هستند باید بهداشت آن ها بیش از سایر نایلون ها رعایت شود. در راستای حفظ کیفیت و تازگی محصولات غذایی بهتر است از نایلون های فود گرید استفاده شود. نایلون یک پلیمر با ساختاری قوی می باشد که به دلیل داشتن ویژگی های متفاوتی مانند مقاومت در برابر رطوبت و هوا، برخی مواد شیمیایی و… که دارد به ما این امکان را می دهد، تا از آن در بسیاری از صنایع استفاده کنیم. نایلون ها بر خلاف سایر موارد در برابر حرارت یا رطوبت دیرتر واکنش نشان می دهند به همین دلیل از آن ها در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.

از جدید ترین پوشش ‌ها و بسته‌ بندی‌ ها گرفته تا لباس‌ ها، کیف ‌ها، سفره های یکبار مصرف آسان مصرف، لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی تجهیزات ورزشی، نایلون ها به زندگی ما نفوذ پیدا کرده اند. و به عنوان یک ماده حذف نشدنی از آن ها یاد می شود. به همین جهت نایلون هایی که دائما قرار است با مواد غذایی گرم یا سرد و… در تماس باشند باید گرید غذایی داشته باشند. در این مقاله سایت حریر پلاست قصد دارد به بررسی ویژگی های این نماد بپردازد تا انتها با ما همراه شوید.

معرفی فود گرید:

معرفی فود گرید

گرید غذایی (Food Grade) یک عبارت است که برای تعریف پلاستیک ‌ها و مواد دیگری استفاده می‌ شود که مناسب برای تماس مستقیم با مواد غذایی هستند. این مواد باید بر اساس استاندارد ها و مقررات بهداشتی و ایمنی غذا، بدون ترکیبات مضر و با خواص فیزیکی و شیمیایی مناسب برای استفاده در صنایع غذایی تولید شوند.

استفاده از پلاستیک با گرید غذایی (Food Grade Plastic) در صنایع غذایی بسیار مهم است زیرا این پلاستیک ‌ها باید تضمین کننده‌ ی عدم انتقال مواد مضر، بو، طعم و رنگ به مواد غذایی باشند. هم چنین قابلیت شستشو و ضد عفونی شدن و  مقاومت در برابر حرارت، سرما، روغن و اسید ها از ویژگی های دیگری هستند که این نایلون ها بایستی در خود داشته باشند.

بنابراین، وقتی از اصطلاح فود گرید یا گرید غذایی (Food Grade) در مورد نایلون ها یا مواد دیگر صحبت می ‌شود، به موادی اشاره دارد که برای تماس با مواد غذایی ایمن و مناسب هستند و با استاندارد های صنعتی و بهداشتی مطابقت دارند. و می توانند برای مدت زمان طولانی با محصولات خوراکی در تماس باشند.

بیشتر بخوانید: معنی علائم روی نایلون ها چیست؟

ویژگی های فود گرید:

 مواد به کار رفته شده در نایلون فود گرید بدون ترکیبات مضر، سمی و مواد سرطان زا می باشند، تا از انتقال ذرات آلوده در تماس با مواد غذایی جلوگیری کنند. و همچنین تضمین کننده ی بو، طعم و رنگ مواد غذایی بسته بندی شده، در داخل آن ها باشند. این نایلون ها باید بتواند با مواد غذایی سازگاری کامل داشته و با آن‌ ها در تعامل مناسبی باشد، بدون این که در خواص غذا تغییری به وجود بیاورند. از دیگر ویژگی های آن مقاومت مناسب در برابر حرارت است، تا بتواند در فرآیند های پخت و پز و استریلیزاسیون غذا استفاده شود.

همچنین لازم است این نایلون ها در برابر اسید ها، باز ها، روغن‌ ها و مواد شیمیایی مقاومت کافی داشته باشند و در تماس با این مواد تغییراتی در ساختار آن ها ایجاد نشود. شفاف بودن، قابلیت چاپ، قابلیت شستشو و ضد عفونی کردن، مقاومت کافی در برابر ضربه و فشار و استحکام در برابر پارگی از دیگر خصوصیات پلاستیک ها و به خصوص نایلون های فود گرید است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کیسه فریزر برای نگهداری از گوشت و سایر محصولات دامی

کاربرد های فود گرید:

کاربرد های فود گرید

همانطور که پیشتر اشاره شد این مواد باید به طور کامل ایمن و سازگار با مواد غذایی باشند و عدم انتقال مواد آلوده، بو، طعم و رنگ به مواد غذایی را تضمین کنند. مواد فود گرید در تولید بسته‌ بندی‌ های غذایی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. از جمله: فیلم‌ شیرینگ ها، کیسه‌ فریزر آسان مصرف، جعبه ها و ظروف بسته ‌بندی. این مواد باید از لحاظ بهداشتی و ایمنی، مانع نفوذ میکروب ‌ها، رطوبت، هوا و دیگر آلودگی‌ ها شوند.

بطری‌ ها، ظروف و لوله ‌های استفاده شده در صنایع آب معدنی، نوشابه، شیر و دیگر نوشیدنی ‌ها باید از مواد فود گرید باشند، تا از رعایت موارد بهداشتی در صورت تماس با مواد غذایی اطمینان حاصل شود. این مواد در تولید بسته بندی لبنیات مانند: پنیر، ماست و بستنی نیز استفاده می‌ شوند چرا که این مواد ضد باکتری می باشند و با محصولات لبنی سازگاری دارند.

 مواد فود گرید در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیز مانند: لوسیون‌ ها، صابون ‌ها، محصولات مراقبت از پوست و مو و حتی ساخت بسته بندی دارو ها استفاده می‌ شوند زیرا از نظر بهداشتی ایمن بوده و فاقد هر گونه مواد مضر و سمی می باشند.

علامت فود گرید:

علامت فود گرید به طور عمومی به صورت علامت “FG” یا “Food Grade” نشان داده می‌ شود. این علامت به معنای این است که ماده مورد نظر برای تماس با مواد غذایی استفاده می ‌شود و با استاندارد های بهداشتی و ایمنی مربوطه سازگاری دارد. علاوه بر علامت “FG” یا “Food Grade”، برخی صنایع و سازمانها ممکن است از نماد های دیگری استفاده کنند، تا نشان دهند که محصول یا ماده مورد نظر فود گرید است.

 برای مثال: در صنعت بسته ‌بندی مواد غذایی علامت سه کلمه “Food Grade” به همراه تصویر یک قاشق غذا بر روی بسته ‌بندی نشان داده می شود.

نتیجه گیری:

فود گرید یک استاندارد مهم در صنعت مواد غذایی و مراکز فروش عمده سفره یکبار مصرف و محصولات مرتبط با آن است. وجود علامت فود گرید بر روی بسته ‌بندی مواد غذایی یا سایر محصولات نشان می ‌دهد که محصول در تماس با مواد غذایی بدون خطر و به طور ایمن قابل استفاده است. این استاندارد در اطمینان حاصل کردن از سلامت و ایمنی مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است. وقتی ما محصولات فود گرید را استفاده می ‌کنیم، اطمینان داریم که مواد مضر، آلوده کننده‌ ها و مواد شیمیایی غیر مجاز در تماس با مواد غذایی قرار نمی ‌گیرند.

بنابراین، فود گرید نه تنها از نگاه بهداشتی و ایمنی مهم است، بلکه نقش مهمی در تضمین کیفیت محصولات و بسته بندی مواد غذایی دارد. استفاده از محصولات فود گرید می‌ تواند به ما اطمینان دهد که ما در حال مصرف مواد غذایی ایمن و سالم هستیم.

اگر این مطلب از مرکز تولید کننده کیسه زباله حربر پلاست برایتان مفید بود خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت درمیان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *