علائم روی نایلون ها

معنی علائم روی نایلون‌ ها

نایلون یکی از مواد پلیمری است که در تولید انواع محصولات از جمله: سفره یکبار مصرف آسان مصرف، بسته‌ بندی ‌ها، پوشاک، فرش و بسیاری از موارد دیگر استفاده می ‌شود. روی بسیاری از محصولات نایلون علائم و نماد هایی وجود دارد که به مصرف کننده اطلاعاتی درباره خواص و کاربرد های محصول می ‌دهد. این علائم معمولاً به صورت یک سری شماره و نماد هایی که بر روی یک مثلث یا دایره قرار دارند، نمایش داده می‌ شوند.

مهم است به یاد داشته باشید که علائم و نماد های مختلف ممکن است بین کشور ها متفاوت باشند و بسته به منطقه ی جغرافیایی امکان دارد تفاوت ‌هایی در معنای آن ها وجود داشته باشد. بنابراین برای درک دقیق تر این نماد ها بهتر است قبل از استفاده ی هر محصول از منابع قابل اعتماد و مطمئنی در این زمینه سوال کنید. در ادامه به معنی علائم روی نایلون ها می پردازم:

علامت مثلث بازیافت و کد های بازیافت پلاستیک:

علائم روی نایلون ها

اگر دقت کرده باشید در انتهای ظروف پلاستیکی و نایلون هایی مثل: کیسه فریزر آسان مصرف یک مثلث که ضلع های آن به صورت سه فلش پشت سرهم می باشد، کشیده شده است که در واقع به معنای قابل بازیافت بودن محصول مورد نظر می باشد‌. اما درون این مثلث ها کد هایی نوشته شده که هر کدام از آن ها به معنای استفاده از پلاستیک خاصی است که در ادامه راجع به هر کد بازیافتی درون این مثلث ها توضیح می دهم:

کد بازیافت پلاستیک PET (Polyethylene Terephthalate):

اگر شماره 1 را درون مثلث بازیافت مشاهده کردید، به معنای وجود پلی اتیلن ترفتالات در محصول مورد نظر است. این نوع پلاستیک بیشتر در تولید بطری ‌ها و بسته‌ بندی ‌های مشابه استفاده می ‌شود.

کد بازیافت پلاستیک HDPE (High-Density Polyethylene):

شماره 2 درون مثلث بازیافت پلی اتیلن متراکم را نمایش می‌ دهد. از HDPE برای تولید لوله‌ ها، بطری ‌های شیرینی، بطری ‌های شامپو و سایر محصولات استفاده می ‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت پلی اتیلن سبک و سنگین در کاربرد ها

کد بازیافت پلاستیک PVC (Polyvinyl Chloride):

شماره 3 درون مثلث بازیافت نوع پلاستیک PVC را نشان می ‌دهد. این نوع پلاستیک برای تولید لوله‌ ها، پنجره‌ ها، کف پوش‌ ها و محصولات دیگر استفاده می ‌شود.

کد بازیافت پلاستیک LDPE (Low-Density Polyethylene):

شماره 4 را می ‌توانید درون مثلث بازیافت پلاستیک پلی اتیلن با تراکم کم ببینید. LDPE برای تولید کیسه‌ زباله آسان مصرف، فیلم ها و بطری ‌های پلاستیکی قابل استفاده است.

کد بازیافت پلاستیک PP (Polypropylene):

شماره 5 در مثلث بازیافت به پلی پروپیلن اختصاص داده شده است. از PP برای تولید بطری‌ ها، ظروف غذایی مثل: سطل ماست، قطعات خودرو و محصولات دیگر استفاده می ‌شود.

کد بازیافت پلاستیک PS (Polystyrene):

شماره 6 در مثلث بازیافت نوع پلاستیک پلی استایرن را نمایش می ‌دهد. این نوع پلاستیک برای تولید کاسه‌ ها، لیوان‌ ها، بسته ‌بندی‌ ها و سایر محصولات استفاده می‌ شود و تجدید پذیری آن کمی سخت تر است.

کد بازیافت پلاستیک Other:

شماره 7 در مثلث بازیافت به سایر نوع‌ های پلاستیک اختصاص داده می ‌شود. این شامل پلاستیک ‌هایی است که با کد های دیگر شناخته نمی‌ شوند مانند: پلاستیک آکریلیک و پلاستیک پلی‌ کربنات. مهم است بدانید که علامت مثلث بازیافت نشان دهنده ی قابلیت بازیافت پلاستیک است و نه این که محصول در واقع بازیافت شده باشد.

هم چنین، نباید فقط بر اساس کد بازیافت پلاستیک تصمیم‌ گیری کنید که آیا یک محصول قابل بازیافت می باشد یا خیر، بلکه بهتر است همواره دستور العمل‌ های بازیافت محلی خود را رعایت کنید با توجه به معنی علائم روی نایلون‌ ها ممکن است با توجه به شرایط محیطی نتوانید بهترین روش را پیاده سازی کنید بنابراین سعی کنید محصولات را در سیستم منطقه‌ ای بازیافت پلاستیک منطقه خود دور بیاندازید.

علامت سه خط موج دار روی نایلون:

علائم روی نایلون ها

علامت سه خط موج دار روی نایلون یا بسته‌ بندی های دیگر معمولاً به معنای این است که محصول قابلیت استفاده در ماکروویو را دارد. این علامت نشان می ‌دهد که می ‌توانید بسته‌بندی را درون ماکروویو قرار داده و از این طریق محصول را گرم کنید یا پخت کنید. علامت ماکروویو معمولاً شامل تصویر یک موج مستطیلی است و نشان می ‌دهد که بسته ‌بندی یا محصول می‌ تواند در دستگاه ماکروویو قرار گیرد. این علامت معمولاً در بسته‌ بندی محصولات غذایی مانند: ظروف ماکروویوی، کیسه‌ ها و نایلون‌ های مناسب برای استفاده در ماکروویو دیده می ‌شود.

مهم است توجه داشته باشید که علامت ماکروویو تنها نشان می ‌دهد که محصول قابل استفاده در ماکروویو است و نه اینکه محصول می‌ تواند در ماکروویو بدون هیچ محدودیتی استفاده شود. در صورت استفاده از نایلون یا هر بسته‌ بندی دیگر در ماکروویو، بهتر است دستور العمل ها و راهنمایی ‌های تولید کننده را رعایت کرده و محصول را با دقت در آن استفاده کنید.

علامت کسر ریاضی:

این علامت معمولاً شامل عدد هایی در بالا و پایین یک خط کسر است. این علامت می تواند نشان دهنده ی بیشترین و کم ترین دما برای نگه داری ظروف نایلونی مورد نظر باشد. در این نماد عددی که در صورت کسر نوشته شده بیانگر بالا ترین دما و عدد مخرج پایین ترین دمای تحمل ظرف است.

علامت گیلاس و چنگال:

علامت گیلاس و چنگال روی نایلون یا وسایل پلاستیکی دیگر معمولاً نشانگر این است که محصول قابلیت استفاده در تماس با غذا را دارد. این علامت به معنای این است که محصول می ‌تواند بدون مشکلی در تماس با غذا ها مورد استفاده قرار گیرد و مطابق با معیار های بهداشتی و ایمنی مربوطه است.

 این نماد بر اساس استاندارد های مربوط به مواد غذایی و به معنای آن می باشد که محصول مورد نظر برای استفاده در تماس با مواد غذایی ساخته شده است و در ظروف غذایی، پوشش ‌ها، بسته‌ بندی‌ های مربوط به مواد غذایی و محصولات مشابه استفاده می شود. علائم روی نایلون ها را معمولاً در بسته‌ بندی محصولات غذایی مانند: پاستا، قهوه، پنیر و غیره استفاده می کنند.

نتیجه گیری در مورد علائم روی نایلون ها:

من با نوشتن این مقاله، چند نمونه از نماد هایی را که توسط تولید کنندگان کیسه زباله و ظروف پلاستیکی بر روی آن ها حک می شوند را مورد بررسی قرار دادم. به طور کلی هر کدام از این علامت ها برای ارائه اطلاعاتی در مورد محتوا و خصوصیات فیزیکی و نحوه ی استفاده از محصول به مصرف کنندگان استفاده می شوند، تا بهتر بتوانند از آن ها استفاده کنند. اگر این مطلب از سایت حریر پلاست برایتان مفید بود خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *