کیسه پلاستیکی و تجزیه آن ها

کیسه پلاستیکی و تجزیه آن ها

کیسه پلاستیکی و تجزیه آن ها

همانطور که امروزه مسئله مهمی در دنیا برای محیط زیست خطر آفرینی کرده است پلاستیک و مواد پلاستیکی می باشد و کشور های مختلفی تدابیری در این باره اندیشیدند تا مصرف پلاستیک و کیسه های پلاستیکی را کاهش دهند. مسئله مهمی که درباره پلاستیک ها وجود دارد، تجزیه شدن مواد پلاستیکی است.

در ادامه این مقاله که درباره کیسه پلاستیکی و تجزیه آن ها است، توسط تولیدکننده سفره یکبار مصرف به این مسئله پرداخته میشود.

تجزیه پلاستیک

میدانیم که برای تجزیه کیسه های پلاستیکی و مشتقاتش که در طبیعت رها شده اند چندین سال (حدودا 450 سال) نیاز است.

اما ما در زندگی امروزه در بسیاری از موارد به استفاده از پلاستیک و مواد پلاستیکی نیاز داریم. امروزه پلاستیک ها به گونه ای ساخته میشوند که بتوان در برخی محیط ها تجزیه شوند ولی مشکلی که وجود دارد این است که اینگونه مواد در دریا ها و اقیانوس ها تجزیه نمیشوند و باعث ازبین رفتن بسیاری از ماهی ها و آبزیان شده اند. ما میتوانیم پلاستیک ها را بازیافت کنیم و یا پودر کنیم و یا به سوخت تبدیل کنیم.

یکی از راه های ساده این است که زمانی که پلاستیک و لوازم پلاستیکی میخریم باید به این که آیا این پلاستیک قابل تجزیه شدن است توجه کرد که با علامت هایی مانند تجزیه پذیر در زباله ها نشان داده میشود.

راه های دیگری که برای کاهش ظروف پلاستیکی رواج پیدا کرده است، استفاده از ظروف گیاهی است که قیمت بالایی هم دارند و باز هم به طبیعت برای ساخت اینگونه وسایل لطمه زده میشود.

برخی میگویند بهتر است پلاستیک و مشتقاتش را سوزاند ولی این کار هم به زیان محیط زیست است. زیرا سوزاندن ظروف و وسایل پلاستیکی خود باعث تولید گاز و دود هایی میشوند که به لایه اوزون هم آسیب وارد میکند.

تجزیه زباله ها و هر وسیله ای که در جهان وجود دارد به عوامل بسیاری بستگی دارد. یکی از این عواملی که در سرعت تجزیه مهم و اثرگذار است شرایط محیطی است که زباله ها را دفن میکنند.

یک نکته ای که وجود دارد این است که برای کاهش استفاده از مواد پلاستیکی، از پلاستیک های قابل تجزیه در محیط زیست استفاده می شود که متاسفانه این هم مشکلات خودش را ایجاد میکند :

  1. یکی از مشکلات این است که برای اینکه مواد پلاستیکی که باعث تخریب محیط زیست میشوند، تجزیه پذیر شوند، به این با یکسری مواد تخریب پذیر دیگری ترکیب می شوند.
  2. اگر این کیسه های پلاستیکی که تجزیه پذیر ­اند در محیط ­ هایی که برای دفن زباله ها تعبیه شده اند تخریب شوند، سرعت از بین رفتنشان از زمانی که در محیط آزاد و در برابر نور است کمتر میشود.

کیسه پلاستیکی و تجزیه آن ها

کیسه پلاستیکی و تجزیه آن ها

چند تدبیر برای کاهش مصرف پلاستیک

در اینجا چند نکته که تولید کننده کیسه فریزر به آن اشاره کرده را مورد بررسی قرار میدهیم.

  1. یکی از تدابیر و خلاقیتی که باعث کاهش مصرف پلاستیک میشود استفاده از کیسه های پارچه ای است. میتوان در زمانی که برای خرید به مغازه ها سوپر مارکت ها میروید از کیسه پارچه­ای استفاده کنید و یا زمانی که خریدتان نیاز به پلاستیک ندارد از گرفتن پلاستیک امتناع کنید.
  2. یکی دیگر از مواد پلاستیکی که بسیار زیاد تولید میشود و در اختیار مردم و به خصوص رستوران ها و اغذیه فروشی ها قرار میگیرد، نی پلاستیکی است . در هر روز 500 میلیون نی پلاستیکی در جهان توید میشود که یکی از پر مصرف ترین مواد پلاستیکی است و با کاهش مصرف آن میتوان به محیط زیست کمک کرد. یکی از روش های کاهش مصرف نی های پلاستیکی استفاده از ماکارونی های ضخیم و توخالی است که در بسیاری از رستوران های جهان قابل مشاهده است.
  3. یکی دیگر از راه های کاهش مصرف نی های پلاستیکی استفاده از نی های فلزی است.
  4. در خانه لازم نیست از نی های پلاستیکی استفاده کرد.
  5. یک نکته ای که قابل ذکر است این است که میتوان پلاستیک ها را بازیافت کرد ولی باز هم بهتر است از مواد پلاستیکی کمتر استفاده کرد تا به طبیعت و محیط زیست آسیب های جبران ناپذیر وارد نشود.
  6. میتوانید از پلاستیک هایی که میتوان چند بار شست و استفاده کرد، استفاده کنید.
  7. و یکی از کارهایی که در همه جا شنیده ایم این است که مواد بازیافتی را از مواد غیر بازیافتی جدا کنیم و مواد تر و خشک را هم از هم جدا کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *