چگونه میتوان بطری های پلاستیکی را بازیافت کرد

چگونه میتوان بطری های پلاستیکی را بازیافت کرد

پلاستیک ها مواد با دوام ، سبک و ارزان هستند.آنها به راحتی می توانند در محصولات متنوعی تولید شوند که در تعداد زیادی از کاربردها ، کاربرد پیدا می کنند.هر ساله بیش از 100 میلیون تن پلاستیک در سراسر جهان تولید می شود.در نتیجه ، استفاده مجدد ، بازیابی و بازیافت پلاستیک بسیار مهم است.

بازیافت پلاستیک به فرآیند بازیابی زباله یا ضایعات پلاستیکی و پردازش مجدد مواد در محصولات کاربردی و مفید اشاره دارد. این فعالیت به عنوان فرآیند بازیافت پلاستیک شناخته می شود. این روش به حفظ منابع و منحرف کردن پلاستیک از محل دفن زباله ها به مقصدهای ناخواسته مانند اقیانوس ها کمک زیادی می کند.

انواع پلاستیک

شش نوع پلاستیک رایج وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است.

PS  پلی استایرن – مثال: فنجان های نوشیدنی گرم ، کارد و چنگال های پلاستیکی ، ظروف ماست

PP  پروپیلن – مثال: جعبه های ناهار ، ظروف یکبار مصرف ، ظروف بستنی ، سفره یکبار مصرف

LDPE پلی اتیلن با چگالی کم – مثال:  تولید کننده کیسه زباله

PVC پلی وینیل کلرید پلاستیک شده یا پلی وینیل کلرید

HDPE پلی اتیلن با چگالی بالا – مثال: ظروف شامپو یا بطری های شیر

PET پلی اتیلن ترفتالات – مثال: آب میوه و بطری های نوشابه.

در حال حاضر ، فقط محصولات پلاستیکی PET ،  HDPE و PVC تحت برنامه های بازیافت،بازیافت می شوند. PP,PE,LDPE بطور معمول بازیافت نمی شوند، زیرا این مواد پلاستیکی در تجهیزات مرتب سازی بازیافت گیر می کنند و باعث شکسته شدن یا متوقف شدن آن می شوند. سرپوش ها و درپوش های بطری نیز قابل بازیافت نیستند.

آماده سازی بطری ها برای بازیافت

ابتدا ته بطری را بررسی کنید.عددی بین 1 تا 7 را مشاهده خواهید کرد. این به شما می گوید که بطری از چه پلاستیکی ساخته شده است. همچنین ممکن است تعیین کند که آیا می توان آن را توسط مرکز بازیافت محلی شما بازیافت کرد یا نه.اگر بطری شما توسط مرکز بازیافت محلی شما قابل بازیافت نیست ، سعی کنید دوباره از آن استفاده کنید یا آن را به یک پروژه صنایع دستی تبدیل کنید.

آماده سازی بطری ها برای بازیافت

برخی از مراکز بازیافت ، درب بطری را نمی پذیرند، زیرا آنها از نوع پلاستیک دیگری ساخته شده اند که بطری از آن ساخته شده است. در این صورت ، می توانید آن را دور ریخته و یا مکانی پیدا کنید که درب بطری را بپذیرد و یا آن را به یک پروژه صنایع دستی تبدیل کنید.

بطری را قبل از ارائه به مراکز محلی بازیافت ، با آب بشویید.برای این منظور،  بطری را به طور متناوب با آب پر کرده و درب آن را بگذارید. بطری را تکان دهید تا اطراف آن خیس شود. دوباره بطری را باز کنید و آب آن را بیرون بریزید. اگر بطری هنوز در داخل کثیف است ، ممکن است لازم باشد این کار را بار دوم یا سوم انجام دهید. نیازی به بطری کاملاً تمیز نیست ، اما نباید داخل آن هیچ بقایایی باقی بماند.

اگر تعداد زیادی بطری پلاستیکی دارید، آنها را خرد کنید.این امر به صرفه جویی در فضای موجود در ظرف بازیافت یا کیسه کمک می کند.

بطری ها را درون یک کیسه قرار دهید.با قرار دادن بطری ها در کیسه،حمل آنها به سطل بازیافت یا مراکز بازیافت بسیار آسان تر می شود.

آماده سازی بطری ها برای بازیافت

ببینید شهر یا کشور شما ، برای بازیافت پلاستیک چه برنامه ای دارد. بعضی جاها شما را ملزم می کنند که بطری ها را به یک مرکز بازیافت برسانید ، در حالی که برخی دیگر از شما درخواست می کنند که بطری ها را در سطل آبی بگذارید . حتماً در شهر و محله خود بررسی کنید تا ببینید ، کامیون بازیافت ،چه روزی می رسد. شما باید شب قبل ، سطل خود را بیرون برده و کنار بگذارید تا کامیون بازیافت آن را جمع آوری کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات تولیدی سفره یکبار مصرف را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *