زباله های پلاستیکی

زباله های پلاستیکی

زباله های پلاستیکی

پلاستیک ها به دلیل دارا بودن ویژگی های بسیار زیاد و قیمت ارزان ، بصورت گسترده ، به شکل های مختلف در زندگی روزمره ما ، مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان مثال دیافراگم لاستیکی قطعه ای پرکاربرد در صنعت است که برای ساخت آن از لاستیک استفاده شده است.
همانطور که همه شما میدانید ، حدود 300 تا 500 سال طول میکشد تا پلاستیک و مواد پلاستیکی در طبیعت بصورت کامل تجزیه شوند و این یک زمان بسیار طولانی است.
کشورهای مختلف برای جلوگیری از افزایش تولید پلاستیک و مواد پلاستیکی ، تولید کننده سفره یکبار مصرف،  راهکارهای مختلفی در نظر گرفته اند.به عنوان مثال برخی از کشورها نظیر ژاپن به منظور کاهش تولید مواد پلاستیکی ، برای مصرف کنندگان مواد پلاستیکی ، مالیات در نظر میگیرند.برخی دیگر از کشورها جهت مقابله با بحران زباله های پلاستیکی ، برای ظروف پلاستیکی مورد استفاده برای بسته بندی مواد غذایی و سایر کالاها ، قیمت بالایی در نظر میگیرند تا افراد به منظور بازگشت هزینه هایی که بابت بسته بندی های پلاستیکی پرداخت کرده اند ، ظروف ، بطری ها و سایر مواد پلاستیکی را به مرکز خرید کالا بازگردانند.
تولید پلاستیک های قابل بازیافت ، راه حل دیگری برای مقابله با بحران ورود زباله های پلاستیکی به طبیعت است.در کشور آلمان حدود نیمی از پلاستیک های تولید شده بازیافت میشوند.اتریش و کره جنوبی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
با بازیافت زباله های پلاستیکی در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه جوی میشود.چون انرژی که برای سوزاندن و از بین بردن زباله های پلاستیکی مصرف میشود ، دو برابر انرژی مورد نیاز برای بازیافت زباله های پلاستیکی است.
مواد پلاستیکی اگر وارد طبیعت شوند ، مشکلات زیادی را بوجود می آورند.مواد پلاستیکی موجود در طبیعت مانع از نفوذ آب به داخل زمین و ذخیره آب در سفره های زیر زمینی در زمان بارندگی میشوند.در واقع وقتی باران میبارد ، ذرات آب به داخل زمین نفوذ کرده و این امر باعث تقویت سفره های زیرزمینی میشود ، اما زباله های پلاستیکی موجود در طبیعت مانع از نفوذ قطرات باران به داخل خاک شده و باعث میشوند آب در سطح زمین جاری شود و در بعضی از موارد (در مناطق پر بارش) باعث بوجود آمدن سیل میشود.
زباله های پلاستیکی اگر وارد دریاها شوند ، پیامدهای منفی زیادی را به همراه خواهند داشت.با ورود زباله های پلاستیکی به دریاها ، ماهی ها و آبزیان ذرات کوچک و خرده های پلاستیک را غذا فرض کرده و میخورند که در اینصورت ، مشکلات زیادی برای آبزیان و انسان هایی که این آبزیان را مصرف میکنند ، بوجود خواهد آمد.
سالانه درصد بسیار بالایی از موجودات دریایی به دلیل وجود زباله های پلاستیکی راه یافته به دریاها واقیانوس ها کشته میشوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *